tisdag 23 april 2013

Skriv storyn, 24 april

När du är klar med de tidigare uppgifterna börjar du med din reklam. För att lyckas med en film eller en reklam behövs först en bra berättelse. Den ska ha en tydlig början, en mellandel där det händer något intressant och gärna överraskande för att fånga tittarens uppmärksamhet. Storyn ska också ha ett tydligt slut. Vändningen i storyn kan också komma i slutet. Använd tidigare kunskap från modersmålslektionerna när du funderar på storyn, det vill säga berättelsen. Efter att du skrivit berättelsen så ska du göra en storyboard där det tydligare kommer fram saker som bildvinkel, bildstorlek mm.

Om mottagaren (den som tittar på filmen) kan identifiera sig med händelsen så är det mer sannolikt att de tar till sig den. Humor är också ett bra knep att använda sig av i reklamfilmer.

Reklamfilmen, eller reklamsnutten, ska inte vara så lång - kanske 5-25 sec. Vi editerar filmerna i nya datasalen med Movie Maker.

Gör även idag upp en plan för hur du tänker fördela resten av lektionstiderna för detta arbete. Hur mycket tid finns det till planering och utförande samt editering?

24.4
29.4
6.5
8.5
13.5
15.5
22.5, Filmerna ska finnas på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar